5 ضرورت مدیریت استراتژی

برنامه ریزی استراتژیک یک حرکت کاربردی است که موجب پیشبرد روبه جلو سازمان می شود و در واقع ایجاد یک فرهنگ در سازمان است که نه تنها برای به سرانجام رساندن کارهای جاری مد نظر قرار می گیرد بلکه بر روی رشد طولانی مدت بعد از این پروژه های کوچک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات در خصوص سازمان های غیرانتفاعی نشان می دهد، زمانی موفقیت حاصل می شود که هم برنامه های جاری و هم برنامه های بلند مدت به سرانجام برسند. ایجاد تحول از طریق برنامه ریزی استراتژیک با الهام پذیری از محیط، به کارگیری ایده های خلاقانه و توجه به جزئیات رقم می خورد.

برنامه ریزی استراتژیک یک حرکت  کاربردی است که  موجب پیشبرد روبه جلو سازمان می شود و در واقع ایجاد یک فرهنگ در سازمان است که نه تنها برای به سرانجام رساندن کارهای جاری مد نظر قرار می گیرد بلکه بر روی رشد طولانی مدت بعد از این پروژه های کوچک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات در خصوص سازمان های غیرانتفاعی نشان می دهد، زمانی موفقیت حاصل می شود که هم برنامه های جاری و هم برنامه های بلند مدت به سرانجام برسند. ایجاد تحول از طریق برنامه ریزی استراتژیک با الهام پذیری از محیط، به کارگیری ایده های خلاقانه و توجه به جزئیات رقم می خورد.

 

  امروزه بحثی مطرح است که می گوید "مدیریت استراتژی مُرد. استراتژی بلند مدت" (که در مقاله ای دیگر به طور کامل به این موضوع می پردازیم) و به این موضوع اشاره دارد که استراتژی ها به دلیل تغییرات محیط مرتبا می بایست تغییر کنند و با محیط تطبیق داده شوند.

مطالبی که در ذیل آورده شده برگرفته از متد Longwood Garden است که البته به صورت جداگانه ای در این خصوص به صورت مفصل بحث و مطالب مربوطه ارائه می گردد. اما اگر بخواهیم اشاره ای کلی به آن داشته باشیم، مزرعه Longwood یکی از پربازدیدترین مزارع دنیا در دهه 1700 میلادی بود که بیش از 1 میلیون بازدید کننده را داشته وموجب الهام پذیری بسیاری از افراد شده است.

حال به 5 ضرورت که بوسیله آن ها سازمان های غیرانتفاعی بزرگ و کوچک می توانند با آن ها تغییر ایجاد کنند اشاره ای می کنیم:

1-شروع از سطوح بالا :

یکی از موضوعاتی که در روش Longwood به آن اشاره می شود این است که از سطوح بالا تغییر در تفکرات و نیز استراتژی ها را شروع کنیم یعنی تغییر در تفکر از هیئت مدیره، مدیر عامل و مدیریت ارشد می بایست آغاز گردد و با هدف رو به جلو بردن سازمان، بزرگتر فکر کرد اما در این راه حتما می بایست توجه داشت، چشم اندازها و رویکردهایی که برای برنامه بلند مدت در نظر گرفته شده است هیچ گونه آسیبی نبینند. برنامه استراتژیک هیچ گاه به سرانجام نمی رسد مگر با تفویض اختیار به زیر مجموعه ها و باید به این موضوع پایبند بود که فقط در طول سال 3% از برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم می تواند نتیجه مورد نظر را نداشته باشد و برای آن 3 % نیز باید علت یابی و تحلیل های مربوطه انجام پذیرد.

2-درگیر کردن همه سطوح سازمان:

شنیدن صدای همه. باید توجه داشت در سراسر سازمان از هیئت مدیره تا پائین ترین سطح آن، قطعا داری ایده و نظراتی هستند که می توانند در پیشبرد سازمان کمک کنند و با بدست آوردن بینش های ارزشمند هر یک از آن ها فازهای مربوطه را برنامه ریزی کرد؛ از این طریق می توان به برنامه واقعی و فراگیر در سازمان دست یافت.

این موضوع تضمین کننده اجرا برنامه ای ها و دست یابی به تمام اهداف است. توجه کنید برای این کار می توان در یک سالن کلیه پرسنل را جمع کرد و از طوفان مغزی برای این مهم استفاده کرد. در نهایت برای موضوعات مطرح شده با گروه های متخصص آن امکان سنجی را انجام داد.

3-مهارت راه دستیابی به چشم انداز:

داشتن درک کامل از تخصص مورد نیاز برای دستیابی به هر یک از اهداف چشم انداز از اولویت بالایی برخوردار است. بدون داشتن این درک، ممکن است سوالات غلطی توسط شما مطرح شود و به سبب آن جواب های نادرست آن دریافت شود. به همین دلیل باید برای استخدام افرادی که قرار است ما را به اهدافمان برسانند بسیار مهم است. به همین دلیل باید سعی کرد اطرافمان را با افراد دارای استعداد و کار بلد پر کنیم. همچنین توجه داشته باشیم وجود یک نفر تحلیل گر و کسی که بتواند مسیر دست یابی به هر یک از اهدافمان را اندازه گیری و کنترل کند امری ضروری است.

4-تهیه راهنما چشم انداز

این راهنما باید مهمترین ابزار در جعبه ابزار مدیریت باشد. آیا ارزش ها و فرصت های شما در یک خط هستند؟  آیا تصمیمات شما در راستای چشم انداز شما هستند؟ ماموریت شما، ارزش ها، و چشم انداز همیشه باید در جلو و مرکز دید کل سازمان باشد. و همچنین این موارد می بایست علاوه بر اینکه به صورت روزانه مرور می شوند، به صورت 6 ماه یکبار زمان بندی و بودجه بندی آن ها بازنگری شود.

5-انعطاف پذیری یک ضرورت است.

خیلی از چیز ها هر روز تغییر می کنند. راهنما چشم انداز شما تهیه شده است و نباید خارج از آن حر کت کرد اما باید دقت کرد، این راهنما یک سند شناور همواره در حال تکامل است. باید توجه داشت با توجه به اولویت های اقتصادی که برای ما بوجود می آید این اهداف و برنامه ها تغییر می کند .

همانطور که در بند 3 نیز اشاره ای شد باید همواره مسیر دست یابی به اهداف خود را بررسی کنیم و در صورت انحراف از مسیر مجموعه را به مسیر باز گردانیم. 


  پسندیدم 2

سعید یزدان فر |   مقالات برنامه ریزی ستراتژیک

نظرات


ارسال نظر

.تمامی حقوق برای سایت و گروه مارکتول محفوظ است